Po mikulášské jízdě se mašiny uloží k zimnímu spánku. Opravdu?
Kdo v sobotu 23. listopadu přijde do zbýšovského areálu Muzea průmyslových železnic, zažije motorizovaného Mikuláše. Už počtvrté se zdejší železniční nadšenci navlečou do mikulášských, andělských a čertovských kostýmů a zprostředkují zájemcům netradiční nadílku. Jízdy zdejšími vláčky jsou navíc poslední v letošní sezoně, pak se lokomotivy zazimovávají, ale zimním spánkem odpočívají jen zdánlivě. „Přichází doba oprav, na něž v sezoně není čas,“ říká za MPŽ Filip Kaněk.
Mikulášské jízdy jsou velmi oblíbené. Máte ještě pro případné zájemce místo?
Na mikulášských jízdách máme stále volno. Dokonce jsme v pondělí spustili rezervační formulář pro ty, kterým se nechce nebo nestíhají zajít do našeho předprodeje. Pokud mají návštěvníci zakoupené jízdenky v předprodeji, tak mohou nastoupit jak ve Zbýšově, tak i v Zastávce. Pokud si jízdenky jen rezervovali a platit budou až v sobotu, tak si před tím musejí vyzvednout lístky ve Zbýšově.
Jaké mašinky budou v sobotu jezdit?
Na mikulášské pojedou dvě motorové lokomotivy, a to DH70 a BN30 - Azor.
Pokolikáté mikulášskou jízdu děláte? A proč jste se do nich pustili, kvůli vlastním dětem?
Pořádáme ji od roku 2016, letos se koná po čtvrté. V roce 2016 jsme začali jednak pro děti své a svých známých, a pak pro děti zaměstnanců jedné spřátelené firmy.
Pak lokomotivy vyjedou zase až na jaře. Už víte, kdy to bude?
Další jízdy budou v květnu 2020.
Co pro vám v muzeu znamená zazimovat stroje?
Zajistit lokomotivy proti účinkům mrazu, a to hlavně lokomotivy parní. To znamená, že parní lokomotivy je nutné zbavit veškeré vody, například v kotli, zásobnících a armaturách. U motorových lokomotiv je to o poznání jednoduší - stroje, které jsou více v provozu, jsou vybaveny nemrznoucí chladící kapalinou. Tyto lokomotivy jen kontrolujeme. Stroje, které nejsou běžně provozovány, jsou pak vypuštěny, aby mráz neroztrhal motory.
Jak často jezdíte v zimě areál a mašiny kontrolovat?
I když areál muzea "spí zimním spánkem", tak je nečinnost jen zdánlivá. Zimní období využíváme k opravám a renovacím vozového parku. K této činnosti nám slouží naše dílna, kde se dá velmi dobře zatopit (úsměv). A když se ptáte, jak často? V podstatě téměř každý den, maximálně jednou za dva dny.
Na podzim jste vyřadili jednu parní mašinku. S velkou slávou jste se s ní naposledy projeli. Nahradí ji nějaká jiná lokomotiva?
Ke konci sezóny dojezdila parní lokomotiva BS80, protože jí propadla lhůta pro opravu kotle. Tato lokomotiva je v majetku Národního technického muzea (NTM) a my ji máme od nich pronajatou. S NTM momentálně jednáme o její generální opravě, po které by se lokomotiva opět vrátila na trať. Mimo to se ve zbýšovské dílně právě opravuje druhá lokomotivy typu BS80 čísla 15. Pokud vše půjde podle plánu, nově opravená lokomotiva by měla nově vyjet v sezoně 2021.