Jízda v maličkých důlních vagóncích stojí za to a kosti budete mít dost protřepané. Pod zem se už dnes v mikroregionu Kahan nikdo nedostane, ale jako názorná ukázka to stačí.
Klidnější jízdu zažijete na trase Zbýšov – Babice – Zastávka a zpět v tradičnějších historických vagonech tažených parními či dieslovými lokomotivami z vozového parku muzea. Všechny mají jedno společné – zachránili je a zrenovovali dobrovolníci ze zdejšího spolku, milovníci úzkorozchodných železničních vozidel. Práce vykonávají členové neziskovky zdarma ve svém volném čase.
Spolek vznikl roku 1991 a jeho činnost je sběratelská, dokumentační a prezentační. Muzeu už se podařilo pod svoje křídla (či spíše na svoje koleje) dostat 45 lokomotiv a šest desítek dalších železničních strojů. Nejčastěji je pánové odkoupili ze zrušených lomů, cihelen i jiných úzkorozchodných drah po celé republice. Motorové lokomotivy pocházejí z let 1939–1995, parní z let 1913–1951 a elektrické z let 1905–1965.
Nejstarším exponátem je elektrická lokomotiva Siemens z roku 1905. Základ sbírky tvoří parní lokomotiva Henschel z roku 1913, romanticky vypadající kousek. Již o prázdninách 2022 se mohou návštěvníci těšit na druhou provozuschopnou parní lokomotivu, tentokrát půjde o typ BS80 z roku 1951, na které momentálně "páraři" usilovně pracují. Turisté v muzeu uvidí také různé nákladní vozy a jiné speciální vlaky.
Úzkorozchodná vozidla připomínají mnohdy hračku či model, přesto jde o plnohodnotné, mnohdy historicky cenné stroje a dopravní systémy průmyslu 19. i 20. století. Zvláštní poezie jejich provozu ale zůstala veřejnosti utajena, protože se většinou nacházely v továrnách, dolech a objektech běžně nepřístupných. Je obecně známo, že návštěvník získá představu o funkci zařízení nejlépe, vidí-li ho v chodu. A to je v MPŽ možné klidně celý den. :)
Pak je již krok k přání k onomu zmiňovanému svezení. To je možné na opravené vlečce Zastávka – Zbýšov poté, co zde byl změněn rozchod kolejí z 1 435 mm na 600 mm. Zde si můžete zavzpomínat na historii hornictví rosicko-oslavanského uhelného revíru, energetiky i na století páry a vše spojit s výletem historickým vlakem s parní lokomotivou.
Koleje ze Zastávky do Zbýšova vedly již od roku 1862, kdy zde byla vystavěna vlečka k dolům Anna a Jindřich a určena byla samozřejmě k přepravě vykutaného uhlí.
Muzeum průmyslových železnic je přístupné každou prázdninovou sobotu od 10 do 18 hodin, jednou vláčky veze pára, podruhé diesel. Dobrovolníci brány areálu otevírají i v další dny roku, třeba u příležitosti akce S párou za horníky či Hornických slavností, zahájení sezony či speciálních mikulášských jízd a dalších. Vždy je dobré se předem na jejich stránkách informovat, které dny to jsou.
Návštěva MPŽ je skvělý tip nejen na skvělý rodinný výlet, ale též na celodenní školní výlet, na němž se nebudou nudit ani holky ani kluci.
Aktuální rozpisy jízd najdete na stránkách Muzea průmyslových železnic a Regionální úzkorozchodné železnice.